Kérem, legyen kedves mutassa be nekünk a gazdaságot! Mekkora területen és mit termelnek, milyen típusú gazdálkodást folytatnak?
Közel 1100 hektáros területen gazdálkodunk. Főbb terményeink a búza, a kukorica, a napraforgó és a repce vonatkozásában kimerülnek. Leginkább azért, mert a telephelyünk adottságait próbáljuk a legintenzívebben kihasználni szolgáltatási tevékenységre is.
Bérmunkával is foglalkoznak?
A vállalkozásunk alapja a kezdetekben a bérmunka volt. Ma elsősorban a betakarítási munkák, a béraratás és a bérsilózás teszi ki a szolgáltatás legnagyobb részét közel 2-3000 hektárnyi területen. A partnereink az előbb említett terményeket szállítják be hozzánk a legnagyobb tételben. Mi pedig a termény kezelésében: a szállításban, a tisztításban és a szárításban állunk a rendelkezésükre. Utóbbiak elvégzésére egy 10000 tonnás terménytároló, és egy 15-20 tonna/óra teljesítményű szárító áll a rendelkezésünkre. A bérszolgáltatások mellet a saját terményeket is ezen a rendszeren keresztül dolgozzuk fel. A partnereink szántóföldi munkálataiban kisebb mértékben veszünk részt, a kapacitásaink ezen a területen a jövőben fejlesztésre szorulnak.
Az öntözött területek aránya mekkora?
Sajnos nagyon kicsi, mert nem jók hozzá a környezeti adottságaink. Egyetlen területet tudok említeni, ahol a jövőben megpróbálkozunk az öntözés bevezetésével, ez a teljes gazdaság kb. 5-6%-a. Itt adottak a feltételek ahhoz, hogy a vízpótlást a terveinkhez mérten tudjuk megvalósítani.
Mióta állnak kapcsolatban a KITE Zrt.-vel?
A 2000-es évek elejétől datálható a közös munka. Akkor vettük fel velük a kapcsolatot, amikor megfogalmazódott bennünk az, hogy a vállalkozás már elbírja egy új gép beszerzését. Az első beruházásunk egy John Deere WTS 9540-es volt. Egy nagyon egyszerű kis kombájn, de az akkor elérhető technológiát már messze felülmúlta. Azóta is folyamatos a kapcsolat, a gépparkunk bővítésében, valamint az alkatrész- és szervizháttér biztosításában mindig támaszkodhatunk a KITÉ-re.
Egyéb szolgáltatásokat is igénybe vesznek a KITE Zrt.-től? Az inputanyagokat is tőlünk vásárolják?
Gazdatársaimmal alakítottunk egy új típusú szövetkezetet, mely a tagok igényeit figyelembe véve és a piaci lehetőségeket kihasználva segíti a beszerzését. Ez több esetben ez a KITÉ-n keresztül történik meg, de így ezen a területen csak közvetett a kapcsolatunk, hiszen direkt módon a szövetkezet értékesíti tovább az inputanyagot számunkra.
Mit tudhatunk még a gépparkról?
Az első kombájn beszerzése után jött még egy ugyanilyen típus szintén a KITÉ-től, majd egy 7300-as silózóval, és a gazdaság igényeit kiszolgáló és a működtetését biztosító traktorral, permetezővel és vetőgéppel bővült az állomány. Azóta a kombájnokat lecseréltük az S sorozat tagjaira, valamint a tervek között szerepel egy új John Deere silózó beszerzése is, mert azt látom, hogy a fejlesztések miatt nagyon jó minőséget tud garantálni.
Mekkora az új és a régi gépek aránya? Miben látja az új gépek előnyeit?
Nem túl magas az új gépeink száma: 30%-ban határoznám meg, a többi gépünk tekintetében szükségünk is van további beruházásokra. Az új fejlesztésű gépek már biztosítják a precíziós gazdálkodás lehetőségeit, ezt már megtapasztalhattuk az S kombájn esetében is. Kell néhány év ahhoz, hogy beletanuljunk ebbe a gazdálkodási formába, de úgy gondolom, ha e mögé építjük a teljes technológiánkat bizonyos termények esetében, vagy akár a teljes területünkön, akkor eredményesebben tudunk gazdálkodni a jövőben.
Vannak tehát a precíziós gazdálkodás bevezetésének terén további terveik?
Mint ahogy már említettem részben alkalmazzuk a precíziós gazdálkodást, hiszen az új kombájnok már alkalmasak a területek feltérképezésre. Nagy segítségünkre vannak a tervezésben, az adatok kiértékelésében, valójában a teljes technológia felépítésében. Most azonban még csak részben tudjuk igénybe venni, kis mértékben a talajelőkészítésnél, a vetésnél és a sorközművelésnél és ugye a betakarításnál. Fontosnak tartom, hogy az inputanyagok kijuttatásánál, a növényvédőszeres kezeléseknél alkalmazzuk majd a jövőben a technológia nyújtotta lehetőségeket. A teljes rendszer kiépítéséhez még beszerzéseket kell eszközölnünk, de azt látom, hogy ez egy komplex és jó irány.
A KITE Zrt. precíziós szaktanácsadással is áll a partnerei rendelkezésére. Tervezik ezt is igénybe venni a jövőben?
Amennyiben az említett beszerzések megtörténnek, és meglesz a teljes gépi háttér, akkor igen. Az idei évben kipróbáltuk a KITE technológiát egy kisebb területen és azt kell, hogy mondjam, hogy nagyon jó eredményeket kaptunk. Bár az időjárás is nagyban segített benne, de az említett területen 12,5 tonna/hektáros kukoricatermés-eredményünk lett, ami nagyon jónak mondható.
„...Egy jó szerviz nélkül bármennyire is jó egy gép, nem állja meg a helyét, mert szerviz nélkül nem fog működni...”
A használat és karbantartás szempontjából mit tapasztalt az említett új gépekkel kapcsolatban?
A használat szempontjából mindenképpen csak előnyöket tudok felsorolni. Komfortosabbá precízebbé, egyszóval jobbá teszik a gazdálkodást. Viszont a finom elektronika és az informatika térnyerésével különlegesebb bánásmódot, több odafigyelést igényelnek a gazdálkodó, de a szolgáltató részéről is, mert megfelelő szervizháttér biztosítása nélkül megbénulhat a gép működése, ami nagy problémát tud okozni. Én úgy látom, hogy a karbantartások és a frissítések időben megtörténnek, ez nálunk nem okoz problémát.
Miért pont a John Deere és miért pont a KITE?
Azért a John Deere-ra esett a választásom, mert ebben a gépben láttam a biztonságot és a hosszú élettartamot, ami szükséges ahhoz, hogy egy nagy intenzitású igénybevételnél, bérvállalkozóként megfelelő biztonsággal tudjak dolgozni. Természetesen a márkához párosult a KITE, hiszen ők tudják a megfelelő műszaki-szakmai háttérrel értékesíteni azt. Ami szerintem nagyon fontos, mert, ha nincs meg a megfelelő háttér a gép mögött, akkor lehet az bármennyire jó, az üzemeltetése bizonytalan, kérdésessé válik a működtetése.
Hogyan látja, az aftersales-szolgáltatás, vagyis az alkatrész és szerviz működésének összehangolását a KITE Zrt.-ben?
Véleményem szerint nagyon hatékonyan működik, a hiba megállapítását követően nagyon rövid idő alatt akár személyesen, akár e-mailben kapunk információt arról, hogy milyen alkatrészekre van szükség, az milyen költéséggel jár, mikor érkezik meg, mikor kerül beépítésre és mikor fog üzemelni az eszköz. Mi szerencsés helyzetben vagyunk, mert a külföldi raktárakból érkező alkatrészes járat Győrszemerére érkezik először, így a megrendelt alkatrészek akár már másnap reggel megjönnek.
Mi a véleménye a szervizszolgáltatásunk minőségéről?
Mi a győrszemerei alközponttal alkatrészbeszerzés és szerviz terén is szinte napi kapcsolatban állunk. A szolgáltatás terén nagyon jónak ítélem a csapat munkáját. A szervizes kollégát, Csizmazia Mátét pedig szinte már családtagként kezeljük. Nagyon jól tud együtt dolgozni a kollégáimmal, teljesen rugalmasan és segítőkészen kezeli a problémáinkat, nagy segítségünkre van akár személyesen, akár telefonon. Óriási szorgalommal és egy állandóan frissülő szakmai tudással vesz részt a szervizünk munkájában, amit én csak pozitívan tudok értékelni.
Van konkrét emléke, ami példa lehet a jó kapcsolatra?
Igen van, és ez is éppen Mátéhoz kötődik. Egy szezon előtti kombájnmotor-javításra került sor az egyik év májusában. Nagy odafigyeléssel és precizitással végezték el az alközpontban dolgozó kollégák a munkát, és ezt Máté még megspékelte azzal, hogy a befejezést követően felhívott, hogy eljönne egy hétvégén, vasárnap kipróbálni, minden jól működik-e. Azt rögtön hozzátette, hogy nem szeretne zavarni és feltartani senkit, ő ezt egyedül elvégzi, de mindenképpen meg akar arról bizonyosodni, hogy minden rendben van-e a javított géppel. Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy vannak még olyan emberek, akik így állnak a munkájukhoz, és nem sajnálják rá az időt.
Gondoskodnak-e a gépkezelőik oktatásáról?
Nagyon fontosnak tartom, hogy gépeket üzemeltető kollégáim részt vegyenek a képzéseken. A KITE szerencsére minden esetben jelzi nekünk, ha szükséges a gépkezelőinket oktatásra küldeni. Az informatika térnyerése miatt szükségesnek is látom, hogy folyamatosan aktualizáljuk a tudásukat. Azt még jónak látnám, ha a KITE lehetőséget biztosítana a gépkezelőknek arra, hogy üzemeltetés közben is feltegyék a kérdéseiket. Mert az oktatáson is átbeszélhetnek bizonyos dolgokat, de nem biztos, hogy minden felmerül, ami menet közben problémát okozhat.
Működik távfelügyeleti rendszer a gépeken?
Igen a JD Link megtalálható minden gépünkön, ami nagyon jó kontrollt nyújt a gépkezelőink munkájához. Ők még szerencsére pár másodperccel hamarabb észreveszik a felmerülő problémát, de a rendszer pontos és gyors információkat ad, és így ki lehet szűrni az esetleges figyelmetlenségből adódó meghibásodásokat is.
Ha egy mondattal kellene jellemezni a KITE szervizét, mi lenne az?
„Egy jó szerviz nélkül bármennyire is jó egy gép, a piacon kevésbé eladható, nem állja meg a helyét, mert szerviz nélkül nem fog működni.”